2012-07-05 ? 13:22:00

Chicago

Äntligen ska jag sätta mig ner och skriva ihop lite om Chicagoresan. Känner att det är mer än dags nu!

Men men, vi börjar i alla fall.

Resan varade mellan den 11 och 16.
Började tidigt på morgonen med att vi drog iväg till arlanda. Vi hade bokat vägen runt Düseldorf och vi kom både med det och det vidare till Chicago. Dock hade vi tur att vi hade lite extra tid när vi mellanlandade. För när vi skulle hämta ut nya bordingpass så stod det tydligen att vi (Daniels kusin, moster och jag) var i prickade som män i Esta visumet. Vilket vi var helt hundra på att vi inte hade gjort! Men kvinnan bakom disken kunde inte hjälpa oss utan vi fick logga in och kolla våra visum och mycket riktigt så hade vi inte gjort fel och DÅ gick det tydligen bra att ändra... Konstigt att det inte gick två minuter tidigare...

Men men, iväg kom vi och väl framme i Chicago möttes vi av det fina vädret. Ca 25-30-35 grader hade vi väl hela resan och det tackade man ju inte nej till i början. Men i alla fall, vi åkte iväg till Hostelet och efter lite letande hittade vi det och fick ett mycket trevligt bemötande. Förväntningarna vi hade var inte på top eftersom hostel brukar kunna vara lite sunkiga men det här var superfint! Oak 112 på Oak street är ett hostel jag mer än gärna rekomenderar! Nytt och frächt och trevlig personal. Lite roligt va det också att nästan hela hostelet var inrett med IKEA saker. Allt i rummet förutom själva sängstommara var IKEA. Men det va kul för man kände sig ju som hemma.

Efter att vi fräschat upp oss drog vi iväg och kollade lite på stan innan magen sa att det var dags att äta. Och eftersom jetlagen började ta på oss så blev det en tidig kväll efter det.

Dagen därpå gav vi oss ut på stan igen men snart så bestämde vi oss för att ta en titt på alla grönområden och gå en sväng längs sjön. Vilket till en början var mer än behagligt i det fina vädret. Dock straffade det i alla fall mig senare med en bränna som heter duga! Helt kvallröd och stora blåsor som började komma på axlarna redan första dan. Så någon va lite less på solen just då i alla fall. Men hela dan va vi i alla fall ute och rörde på sig. Och mot kvällen blev det även denna gång lugnt med tidig sänggång.

Dage därpå vart det mer shopping eftersom vi tänkte hålla oss borta ifrån solen lite. Vilket resulterade i en hel del grejer som fick komma med hem. Victorias secret, Macys Forever 21, Guess och många andra ställen fick ett besök dock var jag lite besviken på utbudet eftersom jag trodde det skulle vara mer som New York. Men det fanns saker i Chicago också som dög mer en väl. Och efter en hel dag med shopping så blev vi trötta och ännu en gång blev det en "tidig" kväll. Ingen kande sig riktigt manad att gå ut så det va dumt att tvinga iväg oss själva.

Dagen därpå var det bestämt att vi skulle hyra oss en bil och dra iväg till Andersonville och även en outlet Outleten stod först på listan och även där hittades en hel del. Efter det blev det en svång på stranden där de obrända människorna tog sig ett dopp medan vi badkrukor väntade på stranden. Och efter det bar det som sagt iväg till Andersonville där vi åt en fin middag och bara tog det lugnt.

Sen när vi väl kom hem tillbaka till hostelet bestämde vi oss för att vi inte bara kan åka dagen därpå utan att varit ute någon kväll än så det blev en liten utgång. Dock va vi trötta och eftersom alla i sällskapet inte var 21 fyllda så var det lite svårt att komma in på dom intressanta ställena så det fick bli en liten tam utgång. Dock va det också trevligt!

Sen var det sista dagen då! Och den började med att bilen kördes tillbaka och sen drog vi ner på stan för att leta sovenirer vilket var lättare sagt än gjort. Men efter mycke om och men så var vi påväg till flygplatsen igen i alla fall. Och väl där så såg det inte så bra ut på flyget hem men vi tog oss in och förbi säkerhetskontrollen där vi ännu en gång fick testa på "nakenskanningen". Väl framme vid gaten fick vi beskedet om att det var väldigt dåligt med platser, dock fick vi tre biljetter med flyget till Arlanda om vi bara kunde bestämma vilka som skulle åka. Så vi skickade iväg Daniels mamma, moster och kusin och så stannade vi kvar och väntade på flyget som skulle ta oss till Köpenhamn. Och det flyget hade vi bara tur att vi kom med eftersom det var fullbokat. Dock satt ca 50 stycken fast i securityn och det resulterade i att planet inte kunde vänta så vi fick åka med istället. Detta ca 6 timmar efter att dom andra åkte...

Framme i Köpenhamn så hann vi inte lista oss på första flyget utan fick snällt sitta och vänta i 4 timmar på nästa. Men det va skönt att veta att man var så nära hemma så det var inte så farligt. Skönt däremot att vi hade paddan med oss så vi kunde kolla på film! Men efter mycket om och men så kom vi i alla fall hem. Trötta och slitna däckade vi hemma och det var tur att vi hade en vecka till ledigt efter resan.

Men Chicago är helt klart en stad jag kan tänka mig att åka tillbaka till, dock står New York fortfarande före på listan...

Men det var lite "kort" om resan i alla fall. Och har jag glömt någonting så får jag väl klämma in det senare.